fbpx

FRANCZYZA WADY I ZALETY

Prowadzenie biznesu w systemie franczyzowym to wiele korzyści dla przedsiębiorcy, jednak jak to zwykle bywa znajdą się również jakieś wady. Mimo, iż wybór franczyzy wydaje się być najsensowniejszym pomysłem jeśli dopiero wkraczamy na rynek mogą pojawić się pewne przeciwności. Poznaj wszelkie najważniejsze wady i zalety franczyzy, i sprawdź, na co należy uważać decydując się na biznes w takim systemie.

Franczyza – wady i zalety są nieodłącznym elementem każdego modelu biznesowego i również dotyczą one franczyzy. Jeśli jednak bilans pokazuje, że ilość wad jest znacznie mniejsza niż ilość zalet, zdecydowanie warto jest się zastanowić nad tego typu rozwiązaniem. Warto również pamiętać, że prowadzenie biznesu obejmuje nie tylko wszelkie aspekty finansowe, ale również jest kilka innych zmiennych, które konieczne jest, abyśmy wzięli pod uwagę pojawiając się na rynku z naszym nowym pomysłem na biznes.

Franczyza – wady i zalety, ale czym tak naprawdę ona jest?

Zanim przejdziemy do opisu wszelkich wad oraz zalet, które płyną z prowadzenia biznesu franczyzowego, warto żebyśmy sobie powiedzieli czym właściwie taka franczyza jest i co oznacza dla przedsiębiorcy oraz jego otoczenia biznesowego. Najprościej tłumacząc czym jest franczyza, można powiedzieć, że jest to prowadzenie własnego biznesu pod szyldem innej, dobrze wszystkim znanej i rozpoznawalnej marki. Oczywiście, aby wszystko funkcjonowało jak należy oba te podmioty powinny zostać połączone ze sobą specjalną umową. Kiedyś większość ludzi kojarzyło franczyzę jedynie z popularnymi restauracjami typu fast food – dziś ten sposób współpracy może dotyczyć niemal każdego obszaru biznesowego.

Franczyzodawca oraz franczyzobiorca współpracują na mocy specjalnej umowy, w której określone są wszelkie prawa oraz obowiązki obu stron. Szczegółowo sporządzona umowa franczyzy jest szczególnie ważna, aby obie strony były zadowolone. W przypadku franczyzy zarówno franczyzobiorca, jak i franczyzodawca mogą liczyć na to, że na danym biznesie zarobią, a podział zysków jest szczegółowo opisany we wspomnianej już wcześniej umowie.

Franczyza – zalety

Mogłoby się wydawać, że zalety franczyzy moglibyśmy wymieniać bez końca. Czy rzeczywiście tak jest? Korzyści jest naprawdę sporo, a te najważniejsze zostały wymienione poniżej.

  1. Franczyza pozwala na szybsze dotarcie do klientów. Każdy przedsiębiorca na początku musi zmagać się z marketingiem oraz przekonaniem do swojego sklepu bądź usługi klientów. Działania mogą być bardzo drogie, a do tego wymagać dużego nakładu pracy. Praca pod znanym logiem sprawi, że klienci sami do nas się zgłoszą, kiedy będą szukali czegoś, co już ma dobrą renomę na rynku i wiedzą, że właśnie tego potrzebują.
  2. Franczyza to dobry pomysł na biznes dla osób niedoświadczonych. To prawda, nawet jeśli nie masz doświadczenia w biznesie i stawiasz w danej branży dopiero pierwsze kroki, możesz liczyć na to, że twój interes osiągnie sukces. Dlaczego? Franczyzodawcy to zazwyczaj doświadczone przedsiębiorstwa, które wesprą cię w rozwoju na samym początku. Umowa franczyzowa stanowi, że franczyzodawca powinien się z tobą podzielić know-how i wspomóc w rozwoju wspólnej marki.
  3. Franczyza zmniejsza ryzyko niepowodzenia i upadku biznesu w pierwszych chwilach funkcjonowania. Wchodzenie na rynek, bez względu na to czy mamy sklep z bielizną, czy sprzedajemy artykuły spożywcze, prowadzimy restaurację bądź punkt usługowy wiąże się z dużym ryzykiem. Pierwsze chwile na rynku są najważniejsze i to od nich zależy, czy przekonamy do siebie klientów, czy też nie. Praca pod znanym szyldem nieco niweluje to ryzyko, ponieważ klienci zawsze znajdą markę, którą są zainteresowani i nikogo nie musimy do siebie przekonywać.
  4. Franczyza nie wymaga dużych nakładów finansowych na marketing i promocję nowej firmy. Działania marketingowe i reklamowe zazwyczaj należą do najtrudniejszych. Franczyza w pewnych przypadkach całkowicie odciąga od nas obowiązek wydawania pieniędzy na reklamę. Pojawienie się w danym miejscu kolejnego znanego sklepu, czy restauracji zareklamuje się samo. Nie potrzeba kreatywnych kampanii marketingowych, które pozwoliłyby nas poznać z jak najlepszej strony. To już zostało wcześniej zrobione przez właściciela danej marki.
  5. Franczyzobiorca może uzyskać wsparcie na każdym etapie prowadzenia biznesu. Franczyzobiorca nigdy nie jest sam, franczyzodawca wspiera go przy wprowadzeniu innowacji, zmianach i innych rzeczach, które w każdym biznesie mogą wydawać się trudne. Nie potrzeba zatrudniać wykwalifikowanych doradców bądź płacić komuś za wsparcie. Franczyzodawca zazwyczaj pewnych porad, wskazówek oraz pomocy udziela w ramach wiążącej ich umowy.

Franczyza – wady

Jak widać powyżej franczyza to niekończąca się ilość zalet, a pierwsze wymienione wydają się bardzo ważne, kiedy zaczynamy swoją przygodę z biznesem. Warto jednak mieć na uwadze, że jak wszędzie mogą pojawić się jakieś wady bądź przeciwności, które należy wziąć pod uwagę. Oto kilka najważniejszych z nich.

  1. Koszty nawiązania współpracy mogą być wysokie. Franczyzobiorca, aby móc pracować z daną marką musi zapłacić dość wysoką sumę pieniędzy już na starcie. Często zdarza się, że dla początkującego przedsiębiorcy jest to bariera nie do przeskoczenia i mimo najszczerszych chęci nawiązanie współpracy jest niemożliwe. Dodatkowo, niektóre umowy franczyzowe obowiązują franczyzobiorcę do płacenia procentu od obrotu, ale nie niższego niż określona w umowie suma. Na początku może to sprawić, że zyski dla franczyzobiorcy będą niewysokie.
  2. Ograniczenia w prowadzeniu biznesu dla franczyzobiorców. Zakładanie własnego biznesu często wiąże się z chęcią stania się niezależnym i całkowitą możliwością decydowania o tym jak będziemy prowadzić swoją karierę bądź swój biznes. Niestety, często w umowach franczyzowych znajdziemy wiele obostrzeń oraz ograniczeń, do których franczyzobiorcy muszą się dopasować. Franczyza nie daje maksimum samodzielności oraz wolności, a przy tym istnieje bardzo dużo obowiązków oraz zobowiązań względem franczyzodawcy.
  3. Franczyzobiorca musi liczyć się z kryzysem wizerunkowymi marki. Mimo, iż jego biznes będzie rozwijał się zgodnie z planem, a franczyzobiorca dołoży wszelkich starań, aby jego biznes wypadł jak najlepiej może okazać się, że przejściowe problemy marki bezpośrednio wpłyną na jego działania. Straty finansowe, z którymi będzie musiał się mierzyć nie będą od niego zależne i nie będzie miał możliwości zrobienia czegoś, aby poprawić kondycję swojego interesu.
  4. Praca nie do końca na swój rachunek. Pracując pod znanym szyldem nie budujemy własnej marki osobistej. Nasz biznes, który może okazać się sukcesem nie będzie kojarzony z nami, a z marką, która udzieliła licencji na jego prowadzenie.

Franczyza – zalety i wady. Podsumowanie

Podsumowując łatwo zauważyć, że franczyza ma bardzo dużo zalet, ale również zdarzają się wady. Rozpoczęcie przygody z biznesem w takim modelu powinno być dokładnie przemyślane i powinny zostać dokładnie rozważone wszelkie za i przeciw, aby można było liczyć na sukces.

Posty powiązane